
Leuke workshop die een interessante manier van denken met zich meebrengt! Het globale idee van design Thinking was mij al bekend, maar ik had er nooit zo over nagedacht of mee bezig geweest als in deze workshop.
De Rotterdamse haven staat voor flinke uitdagingen. Eén van de grootste problemen? Het personeelstekort. Eind 2024 werd er geschat dat er op dat moment minstens 6.000 vacatures open stonden bij verschillende bedrijven in de haven. Hoe ga je om met zo’n complex vraagstuk?
Om deze uitdaging op een vernieuwende manier aan te pakken, organiseerde De Jong Havenvereniging op 20 februari samen met Deal Drechtsteden een workshop Design Thinking. 25 enthousiaste young professionals, werkzaam in de haven, gingen met elkaar aan de slag om frisse perspectieven te ontwikkelen op het wervingsprobleem.
In plaats van direct naar een oplossing te zoeken, doorliepen de deelnemers de verschillende fases van Design Thinking. Ze startten met inleven: Wie zijn er eigenlijk allemaal betrokken bij dit probleem? Wat zijn hun wensen, zorgen en behoeften?
Vervolgens werd het probleem scherper gedefinieerd en gekaderd. In plaats van "Hoe vullen we openstaande vacatures?" richtten de deelnemers zich op bredere vraagstukken; Hoe kunnen we de bedrijven in en rond de haven aantrekkelijk en bereikbaar maken voor jong personeel?
Hierna volgde de creatieve fase: met behulp van brainwriting genereerden de deelnemers een breed scala aan ideeën. Door de kracht van samenwerking en een gestructureerd proces ontstonden vernieuwende oplossingsrichtingen, die later verder worden uitgewerkt.
Wat deze workshop opnieuw liet zien, is dat Design Thinking organisaties helpt om complexe problemen op een gestructureerde, creatieve en mensgerichte manier aan te pakken. Door niet direct in oplossingen te denken, maar eerst het probleem echt te begrijpen, ontstaan ideeën die beter aansluiten bij de praktijk.
Wil jij ontdekken hoe Design Thinking jouw bedrijf kan helpen om vernieuwende oplossingen te vinden? Laten we in gesprek gaan!



